fredag 29 april 2011

Påsklov del 1 - Salamanca, Cádiz och Sevilla

Påsklovet har jag tillbringat i inte mindre än fem olika städer så jag delar upp det och tar lite i taget.

Oscar kom i alla fall hit sent på torsdagen innan lovet. Vi började med att gå och äta på den italienska restaurangen som vi har besökt ett flertal gånger. Det gick lätt att promenera dit eftersom Oscars bagage inte kommit med till Spanien utan blivit fast på vägen. Dagen efter turistade vi i Salamanca. Bl.a. fick jag besöka katedralens torn för tredje, men troligtvis sista, gången. Vi hade superfint väder (till skillnad från resten av resan...). Vi bara tog det lugnt här, promenerade, åt tapas etc. Men på lördagkvällen vid 12 tog vi bussen till Cádiz.

Vi kom fram till Cádiz vid halv 9 på morgonen efter en hemsk bussnatt. Vi fick inte checka in på hotellet förrän kl 12 så vi promenerade omkring och hittade efter ett tag ett ställe att äta frukost på. Efter att vi fick checka in på hotellet blev det lite välbehövlig siesta och därefter stranden! Så härligt att bara ligga och sola på stranden hela eftermiddagen. Vattnet var så kallt så det gjorde ont att gå i, men det hindrade inte Oscar från att bada.
Tyvärr hade vi otur med resten av dagarna i Cádiz, det var molningt och lite regnigt då och då. Vi såg i alla fall många av processionerna som Semana Santa är känt för (de firar ju inte påsken här, utan själva veckan). Den dagen vi skulle åka därifrån visade sig solen igen, lite irriterande!

Vi tog tåget till Sevilla mitt på dagen och möttes av ganska vackert väder. Vi passade på att ta en promenad i kvarteren runt katedralen och fick även här se ett flertal processioner. Resten av tiden hade vi inte lika mycket tur. Det ösregnade nämligen resten av tiden och det resulterade även i att de flesta processioner blev inställda. Det fanns alltså inte så mycket att göra och vi tillbringade mycket av tiden med att sitta och fika. Ganska trist. Sevilla verkar annars vara en mysig stad.

Salamanca - gick självklart till favorittapasstället

Passade på att turista lite också. Eftersom ni redan har sett bilder på typ allt turistigt i Salamanca så bjuder jag på denna från det gamla universitetsområdet.

Cádiz. Många mysiga gator i gamla delen.

Blev ett dopp i havet för Oscars del men jag stod över, alldeles för kallt! Detta är förresten samma strand som i Bond-filmen Die another day, där Halle Berry kommer upp ur vattnet.

Gillar Panoramafunktionen på min nya kamera. Bilden är tagen från utkikstornet Torre Tavira. (Klicka på bilden så syns det bättre).

Typiskt Semana Santa. Processioner sysslar de med hela dagarna. Här när en "paso" bärs ut ur katedralen. Varje procession varar i många timmar.

Ännu en procession. Alltså inte Ku Klux Klan. Katolikerna har sett ut såhär bra mycket längre.

Sista dagen i Cádiz var det soligt igen så vi passade på att ta en promenad längs stränderna innan vi åkte vidare till Sevilla.

Sevilla.

Många fina innergårdar finns det.

Plaza de España i Sevilla. Varje lite större stad finns representerad. Här står jag vid Salamancas del.

En "paso" bärs ut ur katedralen i Sevilla. De väger hur mycket som helst och bärs av mellan 25-40 pers om jag inte minns fel.

Sevilla - Katedralen och La Giralda (tornet).