söndag 1 maj 2011

Påsklov del 2 - Granada och Madrid

Efter Sevilla var det alltså dags att ta oss vidare till Granada. Jag hade höga förväntningar på denna stad eftersom alla jag känner som varit där gillar Granada så mycket. Tyvärr råkade vi även här ut för dåligt väder större delen av tiden, även om förmiddagarna var soliga. Första dagen tog vi bara en promenad i stan och åt middag, inte så mycket mer. Andra dagen blev det lite sightseeing och vi tittade runt i Albayzín, de gamla arabiska kvarteren. På kvällen såg vi en Flamenco-föreställning och fick en kort guidad tur i Albayzín. Föreställningen var helt okej, men flamenco är inte riktigt min grej.

Dagen efter hade vi biljetter till Alhambra. Ett gammalt arabpalats uppe på ett berg bredvid Granada, från tiden då araberna ockuperade Spanien. Det är väldigt välbevarat och var otroligt roligt att se. Vi hade biljetter till kl 9.00 på morgonen för att gå in i en del av området, men var där redan kl 8 eftersom området är enormt och det tar c:a 15 minuter att gå till den delen som man har en speciell tid att gå in på, Palacios Nazaríes. Vi var hemskt glada att vi köpt och hämtat ut våra biljetter innan för när vi kom ringlade kön sig lång. Vi var i alla fall inne på området i hela 5 timmar! Helt galet. Men vi hann i alla fall se allt utan att stressa. Vi hade himla tur med vädret också, för precis när vi lämnade Alhambra så började de första regndropparna falla, och väl tillbaka nere i stan så ösregnade det.

På annandag påsk åkte vi vidare till Madrid där vi skulle tillbringa den sista natten, för Oscar hade sitt flyg därifrån på tisdagen. Vi hann med en lång promenad genom bl.a. Parque del Retiro och åt sedan lyxmiddag på samma japanska restaurang som jag var på med mamma och pappa senast. Mycket gott! Hotellet i Madrid var även ett av de bättre så resan och sista morgonen njöt jag länge och väl av hotellfrukosten. Vi hann med en kort promenad ner till Palacio Real och sedan var det dags att åka till flygplatsen och vinka av Oscar. Allt som allt, mycket bra påsklov!

Massor av bilder:

Framme i Granada.

Alhambra sett från Albayzín på kvällen.

Alhambra - turisten är redo med tyngsta kameran någonsin!

Alhambra.

Panoramabild över Granada.

På vägen till Generalife (lång promenad) passade jag på att ta bild på alla fina blommor. Finns ett antal till bilder som denna på olika rosor, så fina :)

Generalife, sommarstället.

Paus i Generalife.

Alhambra.

Äldsta delen av Alhambra. Det man ser är gamla bostäder där militärer bodde.

Utsikt.

Madrid - Palacio Real.

Sushimiddagen sista kvällen, så efterlängtad och god!