tisdag 3 maj 2011

Lunes de aguas

Igår fick jag uppleva Salamancas svar på Valborg. Det var dags för "Lunes de aguas" som firas varje år. Ursprunget till festligheten uppstod någon gång på typ 1500-talet då det bestämdes att stadens prostituerade inte fick vara i staden under fastan och påsken, utan fick tillbringa denna tid på andra sidan floden så att inte männen skulle lockas att synda. Efter påsk fick de komma tillbaka och stadens invånare gick då ner till floden för att välkomna dem. Spanien alltså, ibland förstår jag inte riktigt.

Det var i alla fall folk överallt och påminde mycket om Valborg, förutom att folk började festa först tidig eftermiddag. Dessutom åt de en av alla sina äckliga maträtter typiska för regionen, hornazo, för det är tydligen tradition. Jag och mina vänner hade dock med oss lite mer aptitlig picnic-mat.

Rolig dag, men måste säga att Valborg håller högre klass!

Jag och tjejerna.

Mycket folk.

Romerska bron i bakgrunden.

1 kommentar:

  1. Vad är väl en Valborg i Uppsala..om inte alldeles alldeles UNDERBAR ;D

    SvaraRadera