söndag 27 mars 2011

Las Fallas

Som vanligt lite sen uppdatering..

Valencia var i alla fall toppen! Precis lika bra som jag mindes det. (Jag var ju där för 5 år sedan och pluggade spanska). Jag hade väldigt gärna åkt till Valencia på Erasmus, men nu gick ju inte det. Antagligen hade det väl inte blivit lika mycket spanska pratat som det blir här i Salamanca heller. Och så får jag ju även uppleva en del av Spanien jag nog aldrig hade sett annars. Nog om det.

Las Fallas är något som firas i mars varje år. De bygger enorma figurer som de placerar ut över hela stan. Det tar ett år att bygga dem, så nästa års figurer är alltså redan påbörjade. En vinnare utses bland dessa och årets vinnare var verkligen välgjord! Alla figurer bränns sista dagen av firandet, man börjar med de små och går sedan vidare till de stora. Vinnaren bränns näst sist och den allra största på Plaza del Ayuntamiento sist, kl 1 på natten. Utöver detta är det en mängd fyrverkerier, alla dagar i veckan. Detta gör att om man alls har tänkt sig att sova under sin vistelse i Valencia under Las Fallas får man tänka om. Det är inte bara fyrverkerier varje natt utan alla, men mest barnen, roar sig med att smälla smällare och skjuta raketer dagarna i ända. Vid speciella tidpunkter smäller de av hundratals smällare på samma gång och det sprids tjock vit rök längs gatorna. De gillar oljud helt enkelt. Allt är i vilket fall väldigt spektakulärt och det var roligt att äntligen få uppleva det.

Den största figuren. Molnigt och halvregnigt första dagen så vi passade på att gå runt och kolla i centrum.

Den som vi sedan såg brinna på nära håll

En av de små


Andra dagen var det varmt och soligt så vi promenerade i flera timmar, bl.a. förbi "La ciudad de las artes y las ciencias" (Olika museer)

Hemisférico och Museo de las sciencias i bakgrunden

Hav! Som jag har längtat efter att få se vatten!

Fast jag har längtat ännu mer efter värme :)

Lite strandhäng med picnic. Tyvärr blåste det lite och vi fick i oss en hel del sand med maten...

De hade parader hela dagen. Och då överdriver jag inte, från tidig eftermiddag till sen kväll var det en non-stop parad utanför vårt fönster. De hade även musik och det var ett fruktansvärt oljud. Vi funderade länge på om de gick runt runt eller om det var nya personer som kom hela tiden. Man tröttnar iaf efter ett tag på detta.

Vi hamnade i trafikstockning på väg till bargatan. Sjukt mycket folk på gatorna hela tiden! Förstår nu vad de menade när de sa till mig när jag kom till Valencia förra gången att det kändes helt tomt på gatorna efter att Fallas var slut. Men hellre tomt än detta!

Vid en sådan där smällartillställning. Vi var säkert 150m från platsen där det smällde, men man ser hur röken når oss ändå. Tyvärr filmade jag resten av detta och har råkat radera filmen, men mot slutet såg man inte ens träden längst bort.

Den vinnande skulpturen. Mycket fin!

Vid resterna av djungelskulpturen

Fyerverkeri innan den största skulpturen bränns. Det var fler än vi som ville se detta och vi kom inte närmare än såhär. Kan tillägga att det tog ca 20 min att ta sig härifrån sen. Som sagt, mycket folk på gatorna..

Vi råkade gå förbi en som de ännu inte bränt och stannade för att titta på det med

Allt som allt en fantastisk långweekend! Var skönt att komma bort från Salamanca ett tag och bara ha semester. Speciellt som vädret här är grått och trist mest hela tiden. Har dock sett att yr.no lovar oss 20 grader och sol nästa helg. Får se om den prognosen håller i sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar