söndag 6 mars 2011

Familjen på besök och weekend i Madrid

Tyvärr la min dator av för ungefär en och en halv vecka sedan, därav den dåliga uppdateringen. När den väl fungerade igen skulle jag iväg över helgen, och det är alltså först nu jag kan uppdatera.

Förra söndagen kom i alla fall min familj på besök. Eftersom de bokat olika flyg så kom Johanna hit först och vi gick ut och åt middag innan vi senare mötte upp mamma och pappa och då blev det lite tapas för dem. Tyvärr lyckades de pricka in en riktigt kall vecka, men första dagen kunde vi ändå sitta ute på Plaza Mayor och fika lite. De andra dagarna var det för kallt.... Vi passade i alla fall på att göra lite turistsaker som att gå upp i katedraltornet m.m. Andra dagen var vi mest på stan och gjorde inget viktigt alls. På kvällen tog jag med Johanna till Erasmus-stället Irish Rover och jag tror det var uppskattat. Sjukt mycket folk dock! Tredje dagen hade pappa kommit på idén att vi skulle hyra bil och åka till Rio Duero. Sagt och gjort och vi tog oss upp tidigt (jobbigt efter utekvällen...) och begav oss iväg. Det var riktigt vackert och är glad att det blev av att åka dit för mig, hade inte haft någon direkt tanke på det innan.

Halvvägs upp i Katedralen

Rio Duero

Sånt här kan man råka ut för på den spanska landsbygden...


På torsdagen åkte Johanna hem (vi vet inte riktigt varför hon hade bokat sin biljett hem då, men så var det i alla fall) och vi andra åkte till Madrid för att tillbringa helgen där. Det kändes som vinter på nytt när vi kom dit, så sjukt kallt! Vi var lite turistiga och såg Prado-muséet och Kungliga palatset. Vi åt på mysiga tapasrestauranger och på kvällarna blev det roligt nog kinesiskt, thailändskt och avslutningsvis japanskt (kanske bästa restaurangen jag någonsin varit på, så sjukt gott!!). Sista kvällen fick vi se en karnaval-parad, kallt att stå och vänta men roligt att se!

Idag åkte mamma och pappa hem tidigt och jag passade då på att ta en sväng förbi IKEA innan det var dags att bege sig till Salamanca igen. Det blev lite småsaker och massa god mat i matbutiken. Killen i kassan frågade om jag var svensk... Haha.

Allt som allt en mycket trevlig vecka och jag måste säga att Madrid var över förväntan! Finns mycket kvar att se där så kommer förhoppningsvis åka tillbaka nån gång :)

Madrids Plaza Mayor. Mysigt, men Salamancas är mycket vackrare!

Palacio Real

En av alla som "uppträder" för pengar på Plaza Mayor. Försökte filma den men tyvärr la mitt kamerabatteri av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar