torsdag 17 februari 2011

Min vårtermin...

Kan börja med att berätta att jag har klarat alla kurser som jag hade förra terminen! Helt okej betyg också, så jag är nöjd! Det betyder även att jag kan misslyckas med hela två kurser denna termin och det känns otroligt skönt att ha den säkerheten då svårighetsgraden och tråkighetsgraden har höjts rejält.


Dessa är kurserna jag läser denna termin:

Historia de los reinos y sociedades hispánicas medievales: Ja, vad ska man säga. Typ spansk medeltida historia. Vi har inga lektioner och ska istället läsa en bok som vi träffas och pratar om 3 ggr innan påsklovet. Detta är istället för tenta. Det är enbart pga detta jag läser denna kurs... Efter påsklovet ska vi i klassen (vi är bara 7 st) hålla varsin presentation på 30 min (!!!) och lämna in en uppsats. Läraren verkar i alla fall mycket snäll. Jag håller fast vid kursen eftersom jag slipper tenta (bara 4 i maj m.a.o.) och lektionstimmar som tar upp mig tid, haha...

Sociolingüística: Sociolingvistik? Kan inte översätta det bra. Handlar i alla fall om språk och sånt och verkar halvintressant hittills. Vi ska skriva en uppsats, mer vet jag inte.

Geografía de América Latina: Handlar om Latinamerika. Verkar mycket krångligt, men det är typ bara Erasmus i klassen så det kanske går bra ändå. Har även min första svenska klasskompis i denna klass! Vi måste skriva en uppsats, men oklart vad den ska handla om än så länge.

Literatura extranjera moderna: Inglés: Engelsk litteratur. Vi får läsa texterna på engelska men lektionerna hålls på spanska. Verkar helt okej.

Estudios culturales de EEUU: USA-studier. Verkar vara lättaste kursen hittills. Idag fick vi se lite ur filmen Working Girl, därefter lyssnade vi på två Bruce Springsteen-låtar, varav en var en video från en liveinspelning med spanska undertexter, och såg två klipp ur Rocky. Ganska lättsamt sådär. Denna kurs är jag nog mest nöjd med. Tyvärr måste vi hålla en presentation på 5 min, men det gör inte så mycket.

Schemat jag har lyckats pussla ihop är i alla fall bättre än förra terminen. Nästan inga håltimmar och korta skoldagar. Jag har lyckats skaffa mig sovmorgon varje dag utom torsdag och har bara kvällslektion en dag. Förra terminens kurser kändes dock betydligt bättre än dessa...

1 kommentar: