fredag 17 september 2010

Hittat lägenhet!

Igår var jag på någon slags välkomstfest med gratis paella och sangria för 1 euro. Det var trevligt, men träffade väl inga superroliga människor där direkt. Verkade som om många som var där var vänner till de som ordnade festen och bara hängde i sina gäng så det var alltså inte bara Erasmus. Där fick jag i alla fall höra att alla de bra lägenheterna är tagna redan och att det bara finns dåliga kvar eftersom jag är så sent ute. Pga dålig information från universitetet kom nämligen alla Erasmus hit den 6e, medan jag som faktiskt tog mig tid att kolla upp saker och ting kom hit den 12e vilket ändå gav mig gott om tid då skolan inte börjar förrän den 20e. I alla fall, jag träffade på en tysk kille som just hade hittat en lägenhet där det fanns två lediga rum kvar så idag ringde jag upp lägenhetsinnehavaren och fick komma på visning, men den lägenheten visade sig vara lika hemsk som alla andra jag sett. Stackars kille, det där var tydligen det bästa han hade hittat för han var så nöjd så.

I vilket fall, imorse, efter att jag som vanligt gått till kontoret som håller i lediga-bostäder-listan gick jag ut för all kolla på telefonkioskerna om där fanns några bra annonser. Vid närmsta telefonkiosk träffade jag på en tjej från Irland, Lydia, som letade ny lägenhet eftersom hon inte trivs i sin nuvarande. Då kommer två stycken spanjorer från någon organisation som sysslar med att ordna aktiviteter för Erasmusstudenter fram och vill hjälpa oss att leta, och tack vare dem hittar vi till slut en lägenhet! Den här lägenheten är inte ens minsta lik någon av de andra renoveringsobjekten/råtthålen jag sett hittills! De två lediga rummen var dock lite små, men det spelar ingen roll. Det känns bara så himla skönt och en sten har lyfts från mina axlar nu när jag slipper oroa mig för det här med boende. Kommer förutom Lydia att bo med två spanska tjejer och en italiensk tjej.

Imorgon ska jag möta Lydia och gå och registrera mig på universitetets spanskakurs och sedan skriva på kontrakt för lägenheten. Bra dag imorgon alltså!

1 kommentar: