måndag 18 oktober 2010

Montaña Palentina

I helgen har jag varit på utflykt med min geografía del turismo-klass. Vi åkte tidigt i fredags morse tillsammans med tre andra geografiklasser till Montaña Palentina som ligger c:a 2,5 timmar norr om Salamanca. Vi fick först en rundvisning i en liten by som var väldigt söt. Därefter besökte vi en fabrik där de tillverkade kyrkklockor och sedan en bondgård med mjölkkor. Lunch åts i den minsta by jag sett där det fanns två restauranger, varav den ena inte hade mat för mer än 3 personer, så det fick bli den andra. På eftermiddagen tvingades vi att vandra i bergen i 3 timmar för att titta på ett vattenfall. På kvällen åt vi middag på hostalet, ingen höjdare. Därefter gick vi med spanjorerna till den lokala baren, men på grund av extrem trötthet tvingades vi återvända till hostalet vid 12. Spanjorerna hade tydligen festat vidare till 4-tiden och många var bakis dagen efter. Hur de lyckades med detta i en by med endast två trista barer är för mig obegripligt.

Dag två började med ett besök i en gammal kolgruva och sen en guidad tur på det lokala gruvmuséet. Därefter skulle vi åka till en park där de har bisonoxar. Vi fick gå i säkert 45 min för att komma till astället där bisonoxarna uppehöll sig, men inte en enda bisonoxe i sikte så efter att ha väntat ett tag gick vi tillbaka till bussen. Vi blev sedan skjutsade till en restaurang där vi serverades typisk mat från trakten. En helt okej soppa och sedan en blandning av kikärtor och någon annan grönsak. Därefter placerades det vidrigaste jag någonsin sett framför oss. Det var typ alla delar av en gris som man i normala fall aldrig skulle äta. Jag tänker inte lägga upp någon bild på den äckliga maten för jag vill inte förstöra min blogg, men kan berätta att det bl.a. var kuber av rent grisfett och typ grisfötter eller nåt annat äckligt med hår kvar på. Knappt någon åt något. Efter denna fasansfulla måltid fick vi överraskningen att vi skulle hoppa över den sista aktiviteten och istället åka hem, vilket möttes av jubel.

Väl hemma i Salamanca bestämdes det att vi skulle gå ut och det blev en skojig utekväll som vanligt med några av våra nya vänner från Barcelona-resan. Vi hann besöka fyra olika ställen + en stopp då en av italienarna ville ha kebab, innan jag kom hem vid 6.

Vandring i bergen - jag och Sophie

Muu

45 minuters promenad en väg för att se detta

Såhär tillbringades större delen av söndagen. Kinesiskorna som var med på resan gjorde denna pose på varje bild de tog. Det gjorde inte jag. Sköldpaddan i bakgrunden vann jag på Parque Warner, jag har alltså inte tagit med mig den från Sverige.

2 kommentarer:

  1. Vad kul med utflykt :) Måste säga att jag är mest avundsjuk på vad ni fick se efter den långa promenaden!

    SvaraRadera
  2. Fest fest fest:D Du måste hinna gå ut i sthlm med mig innan du drar till andra sidan jordklotet!

    SvaraRadera